Stimmen en autisme

Wat is Stimmen?

 

Steeds vaker hoor je het begrip stimmen, maar wat betekent stimmen? Ik ga je hier vandaag uitleg over geven.

Stimming is zelfregulerend stereotiep gedag. Zegt je misschien nog niks. Misschien fladdert jouw kind met autisme of springt hij of zij regelmatig op en neer.

 

Stimmen is:

  • Een uiting van stress en spanningen bij overprikkeling of onderprikkeling. ( In mijn volgende blog ga ik jullie meenemen in de wereld van overprikkeling en onderprikkeling, hier krijg ik regelmatig vragen over)
  • Het kind probeert met stimming zich te reguleren en te kalmeren in moeilijke situatie
  • Herhaaldelijk bewegingen of geluiden maken helpt overprikkeling te voorkomen en helpt om informatie en prikkels te verwerken.
  • De intensiteit en frequentie van stimmen is bij ieder anders. Zo kan je stimmen als je heel blij of enthousiast bent, of juist als je boos of verdrietig bent. 
  • kan een manier van communiceren zijn

 

Stimmen kan een reactie zijn op iets wat je meemaakt of op je omgeving. Misschien stimmen we allemaal wel eens. Ben jij ook degene die allermaal doodles en krabbels tekent onder een telefoon gesprek? Ik namelijk wel. Stimmen kan helpen om te focussen. Het kan een fantastisch copingsmechanisme zijn om meer controle te krijgen over de prikkels in je omgeving. Stimmen is natuurlijk, normaal en belangrijk. Wat je reden ook is, je zou nooit iemand moeten verbieden om te stimmen. Stimmen kan voelen als ademen. 

 

Er zijn ontelbaar veel verschillende soorten manieren van stimmen.

 

Lichamelijk stimmen

Lichamelijk stimmen herken je herhalende bewegingen zoals :

  • wiebelende benen
  • heen en weer flapperen van je handen
  • de knokkels kraken
  • nagelbijten
  • zwaaien met de armen
  • ijsberen
  • wiegen
  • springen
  • tikken met je handen
  • haken
  • klikken met je pen
  • krabben
  • wrijven
  • knijpen
  • duimzuigen
  • tekenen
  • bepaalde texturen aanraken
  • knarsen
  • je handen of voeten tegen elkaar aan wrijven
  • aan je haar friemelen
  • de vingers tikken op een oppervlak
  • de handen over elkaar wrijven
  • jezelf omhelzen

 

Vocaal stimmen

Vocaal stimmen zijn stims waarbij jij je stem gebruikt.

  • echolalie
  • herhalen van woorden
  • zingen
  • klakken met je tong of je wang
  • geluiden maken.

 

Proprioceptieve stimmen

Proprioceptieve stimmen heeft te maken met je relatie tot je omgeving.

  • ronddraaien, ijsberen
  • wiegen
  • op je tenen lopen
  • op en neer springen
  • wapperen
  • op 1 been gaan staan 
  • schommelen
  • springen op een trampoline
  • het liggen onder een verzwaringsdeken
  • ondersteboven liggen (met de benen tegen de muur, of hangend met het hoofd naar benden in een stoel

 

Smaak stimming

Stimming zoals:

  • likken aan objecten
  • bepaalde ongewone dingen eten zoals plastic of  ongekookte rijst
  • aan lolly’s sabbelen
  • kauwgom kauwen

 

Auditieve stimming

Stimming waarmee jij je gehoor prikkelt.

  • met je vingers klakken
  • hetzelfde liedje luisteren, op repeat ( kan mijn jongste zoontje heel lang doen of het liedje steeds voor en achteruit spoelen)
  • geluiden maken
  • je handen over je oren doen
  • neuriën
  • hummen
  • hardop tellen

 

Visuele stimming

Visuele stimming hebben alles te maken met je ogen en je zicht.

  • rustgevende filmpjes kijken
  • knipperen met de ogen
  • naar lichtjes staren
  • tekenen
  • naar glimmende dingen staren
  • je handen voor je ogen doen
  • kijken naar felle kleuren 
  • kijken naar ronddraaiende voorwerpen
  • intensief focussen op hoe regen of sneeuw val.
  • kijken door een caleidoscoop
  • de hand zwaaien voor het gezicht of kijken naar de handen
  • kijken naar lichtvlekken op de muur of het plafond
  • staren in de verte

 

Reuk stimming

Ruiken aan bepaalde geuren

  • snuffelen
  • ruiken aan objecten of mensen

 

Moet ik het stimmen stoppen?

Soms kan het kind zichzelf of anderen pijn doen of verliest hij of zij zich in de herhalende handelingen. Probeer het stimmen niet acuuts te stoppen.

Als je acuut het stimmen stopt komt er iets anders en soms erger voor in de plaats, biedt het kind daarom altijd een alternatief.

Probeer samen afspraken te maken over het stimmen en neem je kind serieus hierin.

 

 

Stel de volgende vragen:

  • Wat mag het kind wel? ( heel belangrijk!! We zeggen vaak wat een kind niet mag maar die boodschap komt niet altijd aan en het kind weet niet wat wel mag)
  • Wanneer mag het kind wel stimgedrag laten zien?
  • Alternatief aanbieden: Misschien ken je als alternatieven zoals: de pop-it, tangles of de figetspinners.
  • Ga na welke zintuig het kind stimuleert?
  • Ga met je kind in gesprek waarom het fijn voelt en wat het met hem of haar doet.
  • Heeft je kind last heeft van stress of overprikkeling? Probeer dan te kijken naar de oorzaak, wat zit er achter het gedrag van je kind?

 

Heb je meer hulp nodig voor jouw kind met autisme.

 

Je bent altijd welkom in mijn praktijk of neem met me contact op.

 

Wist je dat ik mooie trajecten aanbiedt met QST sensorische therapie.

Dit helpt je kind bij het verwerken van prikkels. 

 

Klik op de link voor meer informatie.

 

 

Liefs Sandy

Reactie plaatsen

Reacties

Lilian Van Beers-van den Berg
een jaar geleden

Informatief kan ik hier wel gebruiken en bij de kleinkinderen.
Nuttig.

Sandy
een jaar geleden

Fijn om te lezen Lilian. Hoop dat je veel aan de informatie zult hebben.

Groetjes Sandy