Autisme en beelddenken

 

Autisme en beelddenken

 

Er zijn namelijk verschillende manieren om informatie die je binnenkrijgt te verwerken:

  • Gehoor (auditief)
  • Voelen (kinesthetisch)
  • Denken (auditief digitaal)
  • Zien (visueel)

 

Als ik het woord schoen benoem, zie je dan een beeld van een schoen of het woord schoen. Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen.  Beelddenkers voegen eigen ervaring en kennis toe en zien logische verbanden. Van daaruit gaan zij naar de kern. De meerderheid denkt vanuit lijnen en houdt hier een strikte volgorde in. Een beelddenker neemt meerdere stappen tegelijk en kan zo met verfrissende  en originele oplossingen komen. Als je een verhaal vertelt zal een beeldenken het gehele plaatje zien in zijn hoofd, hoe meer gedetailleerder hoe meer tijd en energie dit kan kosten. We worden allemaal geboren als beelddenkers. Bij de meeste mensen neemt na een tijdje de linker hersenhelft het over. Deze kijkt vooral analytisch en vanuit woorden en letters.

 

Kenmerken van beeldenken:

( Meest voorkomende kenmerken. Iedereen is natuurlijk uniek)


• Houdt van ingewikkelde ideeën en opdrachten
• Eenvoudige opdrachten kunnen als moeilijk ervaren worden
• Houdt van puzzelen en ontwerpen
• Heeft eerst een totaalplaatje nodig vooral bij informatie automatiseren
• Heeft een zwak tijdsbesef
• Kan grote denkstappen maken
• Sneller dagdromen in hun creatieve denkprocessen
• Denkt vaak zwart-wit
• Kan een moeilijk leesbaar handschrift hebben
• Handelt vaak eerst en denkt daarna pas erover na
• Herinnert details
• Is nieuwsgierig en dit is vaak hun drijfveer
• Kunnen veel onthouden
• Zien veel keuzemogelijkheden en opties, dit kan kiezen lastig maken
• Behoefte aan vrijheid, zelf willen ontdekken
• Zijn kleurrijke en meestal diepzinnige personen
• Is gevoelig voor kritiek en snel faalangstig
• Heeft moeite met spellen en klokkijken
• Kan sneller chaotisch zijn

 


Autisme en beelddenken


De meeste mensen met autisme leren graag visueel. Als we kijken in het onderwijs worden de kinderen veelal auditief aangesproken. Het leren van letters begint vaak met losse letters en uiteindelijk een totaal overzicht . Het kan heel moeilijk zijn om de informatie op de juiste plek in de hersenen te plaatsen. Automatiseren is lastiger en het kan chaotisch voelen en zijn in het hoofd. Kinderen met autisme leren graag in woordbeelden. Methode, ik leer anders sluit hier mooi op aan en Leespraat.
Sommige mensen met autisme hebben een fotografisch geheugen. Mijn oudste zoontje is een lopende navigatie. Hij zal je precies vertellen hoe je kunt rijden en welke afslag je moet nemen. Bij autisme zien we beeldenken vanuit details en deze beelden worden opgeslagen . De details moeten tot een kloppend plaatje worden geformuleerd. Het kan soms moeilijk uitleggen zijn hoe ze aan het eindresultaat komen.

 

Mooi voorbeeld is van  Temple grandin. Zij vertelt hoe zij beelden ervaart.


Temple Gradin:
Ik vertaal zowel gesproken als geschreven woorden in full colour films, compleet met geluid, die als een videoband in mijn hoofd lopen. Als iemand tegen me praat, worden zijn woorden onmiddellijk vertaald in beelden. Ik creëer voortdurend nieuwe afbeeldingen door in mijn verbeelding vele kleine delen van afbeeldingen die ik in de videotheek heb te nemen en ze samen te voegen. Ik heb videoherinneringen aan elk item waarmee ik ooit heb gewerkt ,stalen poorten, hekken, grendels, betonnen muren, enzovoort. Om nieuwe ontwerpen te maken, haal ik stukjes en beetjes uit mijn geheugen en combineer ze tot een nieuw geheel.

 

Tips voor beeldenken:


• Maak ruimte voor de creativiteit. Neem de tijd om te tekenen, knutselen of ontwerpen zodat jouw creativiteit denkprocessen  vrij kunnen  stromen. Geef je fantasie regelmatig de vrije loop.
• Kom regelmatig in contact met je lijf en voorkom dat je teveel in je hoofd gaat zitten. Beweeg, dans of ben actief.
• Tijd kan moeilijk zijn om in te schatten, zet regelmatig een wekker als jij je verliest in de tijd. Ervaar maar eens 5 minuten lopen, zet een wekker. Voel jij wanneer de 5 minuten om zijn?
• Werk met mindmaps. Een mindmap helpt je om structuren in gesprekken of activiteiten aan te brengen. Het kan ook helpen bij hoofd en bijzaken te onderscheiden
• Help je hersenen samenwerken met braingym. Een leuke oefening is de kruisloop. Breng een hand of elleboog naar de tegenoverliggende knie en weer terug. Daarna met de andere hand en knie. Zet een leuk muziekje erbij aan. Probeer het ook eens aan de achterkant. Een andere leuke oefening is 8tjes tekenen, een liggende lemniscaat.

Reactie plaatsen

Reacties

Rinie
een jaar geleden

Wat heb je dit weer goed in elkaar gezet en omschreven! Trots op jou!