Pijn en spanningsklachten

Pijn in de schouder, ondanks fysiotherapie en medicatie gaat de pijn niet over. Soms is er medische oorzaak maar vaak zijn er geen aanwijsbare oorzaken. Regelmatig zie ik mensen met chronische pijn en spanningsklachten. Ons lichaam is super intelligent en geeft ons regelmatig signalen.

Mijn vraag aan jou is?

Luister en communiceer jij met jouw lichaam?

Stress zorgt ervoor dat je bloeddruk en hartslag stijgen, je gaat sneller ademen, je spieren spannen zich aan en je lichaam maakt adrenaline aan. Je bent klaar om in actie te komen: te vechten of te vluchten. Ons lichaam kent geen verschil tussen emoties denken en voelen. Als de spanning blijft opbouwen en het lukt niet meer om te reguleren hoopt de stress zich op en kan dit uiten in chronische pijn. Ons lichaam kan spanning, emoties maar ook herinneringen opslaan. Dit gebeurt in de cellen van jouw lichaam.

Lichaamsgerichte coaching is een vorm van therapie waarbij je naar het functioneren van het lichaam kijkt bij klachten of blokkades. Je lichaam en je geest zijn twee elementen die nauw samenwerken. Ze beïnvloeden elkaar. Je gedachten zorgen voor een biologische reactie en andersom: je lichaam reageert ergens op en jij vormt daar gedachten over.

We brengen patronen in kaart en verwijderen spanning uit jouw lichaam. Ik zet hierbij verschillende technieken in zoals stress/release, somatisch werk, cupping, guasha en diepe druk. Fysiek gaan we letterlijk spanning verwijderen door aan de slag te gaan met het bindweefsel, ook wel het fascienetwerk genoemd.

Het fascienetwerk bestaat voor 70% uit “gebonden” water en dat geleidt energie als geen ander weefsel in het lichaam. Als er verstoringen optreden in het lichaam, pijn, ongemak en beperking van de bewegingen optreden dan is de fascia het weefsel waarop gewerkt gaat worden om de klacht te verhelpen. Bij spanning en stress komt er onvoldoende vocht in het bindweefsel en verharden spieren, dit geeft pijnklachten.

Ook bij psychische problematiek speelt de werking van de fascia een grote rol doordat de fascia middels prikkeloverdracht over het “gebonden” waternetwerk contact maakt met de hersenen.

Neem gerust contact met op om jouw vragen te stellen of om een afspraak te maken.